دانشنامه ی بزرگ خسروشاه

۳۰ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

محلّه ی قطب راوندی

محلّه ی قطب راوندی

   محلّه ی قطب راوندی خسروشاه، یکی از پنج محلّه ی قدیمی خسروشاه است. این محلّه مابین دو محلّه ی بازار و بالاکوچه قرار گرفته و به میدان اصلی خسروشاه«میدان انقلاب» نزدیک است. از این رو از سایر محلّات به مرکز شهر نزدیک تر است.

   مقبره ی «قطب الدّین راوندی» یا «شیخ فضل الله راوندی» در این محلّه قرار دارد و به همین دلیل نام محلّه قطب راوندی است. مقبره ی این عالم بزرگوار، در بوستان راوندی که نزد مردم به «مصلی خسروشاه» معروف است قرار دارد.

   این محلّه  نیز مانند سایر محلّات قدیمی خسروشاه، یک مسجد بزرگ در مرکز خود دارد که یکی از پنج مسجد مهم خسروشاه به شمار می رود. نام این مسجد نیز، مسجد قطب راوندی است. رو به روی این مسجد میدان کوچکی قرار دارد که مرکز محلّه ی راوندی به شمار می رود.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

مسجد امیر المومنین(ع)-مسجد بازار

مسجد امیرالمؤمین (مسجد بازار)

   مسجد امیر المومنین(ع)-مسجد بازار- در محله و بازار قدیم شهر قرار گرفته است و از مساجد بزرگ شهر به شمار می آید.

   این مسجد در دهه 60 هجری به همت اهالی شهر و به خصوص اهالی بازار و محله بازار تجدید بنا شده است.مسجد به همت و مدیریت مرحوم حاج میر حسین رضوی خسروشاهی و با درایت ایشان در دو طبقه ساخته شده است که طبقه زیرین به آشپز خانه و سالن غذا خوری و پذیرایی اختصاص داده شده است.گنجایش هر طبقه در حدود 3000 نفر است.

   این مسجد نمای آجری دارد و دو مناره و گنبد بزرگی را نیز دارا است که از دور دیده می شوند.

منبع مورد استفاده:کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر
حامد افروزی خسروشاهی

محله بازار

محلّه ی بازار

   محله بازار از مرکزی ترین محله های شهر است و در عین حال پنج محله قدیمی خسروشاه را به هم متصل کرده است.

   مغازه های قدیمی زیادی در این شهر واقع است و در قدیم محل تجارت شهر بوده و نامش بی مسمّی نیست.

   این محله بسیار قدیمی است و مساجد زیادی در این محله وجود دارد مسجد بازار(امیر المؤمنین) نیز در مرکز این محله است.همه ساله مراسم محرم در مساجد این محله برگزار می شود.

خلاصه ای ازکتاب تاریخ و فرهنگ خسروشاه با تغییر

۰ نظر
حامد افروزی خسروشاهی

عید سعید فطر

 

عید  سعید فطر برهمه مومنان مبارک باد

۰ نظر
حامد افروزی خسروشاهی

مسجد سید الشّهدا

مسجد سیدالشّهدا

   مسجد سیدالشّهدای خسروشاه در محلّه ی بالاکوچه،بزرگ ترین محلّه ی خسروشاه قرار دارد.

   این مسجد تا پیش از بازسازی مسجد امام حسین (ع) بزرگ ترین مسجد خسروشاه، به شمار می رفت و نمازجمعه در این مسجد برگزار می شد. این مسجد جزو مساجد مهم و البتّه قدیمی خسروشاه به شمار می رود. گفته می شود این مسجد، در حدود سال 944 هجری خورشیدی ، به دست، سازنده ی آرامگاه سلطان مضر بن عجیل ، (از امام زادگان که مقبره اش در نزدیکی خسروشاه و دیزج امیر مدار است) ساخته شده است. البتّه اکنون بازسازی شده است. 

   مسجد سیّد الشّهدا، دو در دارد که یکی به سوی حیاط و دیگری به داخل مسجد باز می شود. این مسجد کتیبه ای تاریخی نیز در داخل محراب داشت که اکنون در بیرون از مسجد به دیوار نصب شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع مورد استفاده کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

  

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

آب و هوای خسروشاه

خسروشاه به علت موقعیت کوهستانی از آب و هوایی سرد و خشک در زمستان برخوردار است که در مواقعی دمای هوا در روز های سرد زمستان به بیش از 20 درجه زیر صفر می رسد اما با شروع فصل بهار و تابستان آب و هوا رفته رفته رو به گرمی می گذرد و در روز های گرم تابستان دما هوا به بالای 35 درجه می رسد.

بهترین زمان برای مسافرت و گردشگری در خسروشاه ازنیمه دوم اردیبهشت تا اواخر مهر ماه است.

باران و برف در فصول سرد سال وفصل بهار تقریبا به میزان کافی می بارد و این منطقه را به یکی از مناطق مساعد برای کشاورزی در استان ساخته است.

گزیده ای کوتاه از کتاب تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر
حامد افروزی خسروشاهی

مطالب برگزیده

بسم الله الرَّحمنَ الرَّحیم

باسلام

خوانندگان عزیز وبلاگ آنیاشتانیا

برای دسترسی به مطالب برگزیده ی این وبلاگ ، به بخش «پربیننده ترین مطالب» و «محبوب ترین مطالب» سری بزنید.

دیدگاه ها و نظرات شما، ما را در نوشتن مطالب وبلاگ یاری خواهند داد. منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

محلّات خسروشاه

محلّات خسروشاه

   شهر خسروشاه از محلّات مختلفی تشکیل شده است. این محلّات در مرکز شهر قرار گرفته اند و هسته ی اوّلیّه ی شهر به شمار می روند. پنج محله ی اصلی خسروشاه، بسیار به هم نزدیک و متّصل به یکدیگر هستند. همه ی مردم خسروشاه ، اهل یکی از همین پنج محله به شمار می روند.

   محلّات خسروشاه عبارتند از:

1- محلّه ی جامع

2- محلّه ی بالاکوچه

3- محلّه ی بازار

4- محلّه ی چهار راه -«چَــرَلِـه»-

5- محلّه ی راوندی «قطب راوندی»  

   هریک از این محلّات یک مسجد بزرگ در خود دارند که نماد آن محلّه به شمار می رود و تعدادی هم مسجد فرعی در هریک از محلّات وجود دارد.

   محلّه ی بالاکوچه بزرگ ترین محلّه ی خسروشاه به شمار می رود.

   برای کسب اطّلاعات درمورد هر یک از محلّات خسروشاه، روی نام آن در فهرست بالا کلیک کنید

   در ادامه ی مطالب وبلاگ در مورد هریک از محلّات توضیحاتی خواهیم داد.

۱ نظر
علی وفائی خسروشاهی

عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

شهادت مولای مظلوم عدالت حضرت علی (ع) تسلیت و تعزیت باد

ناله کن اى دل به عزاى على / گریه کن اى دیده براى على
کعبه ز کف داده چو مولود خویش / گشته سیه پوش عزاى على
ماه دگر در دل شب نشنود / صوت مناجات و دعاى على
واى امیر دو سرا کشته شد / خانه غم گشته،سراى على
شهادت مولای مظلوم عدالت ، تسلیت و تعزیت باد

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

حاج مقصود ارفعی خسروشاهی مداح اهل بیت (ع)

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

مرحوم حاج حسین ملائکه خسروشاهی یکی از مداحان اهل بیت (ع)

۲ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

مساجد مهم خسروشاه

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
علی وفائی خسروشاهی

قبرستان قدیمی خسروشاه

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
علی وفائی خسروشاهی

مقبره شیخ غلامحسین خسروشاهی

مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی

....

   این مقبره در قسمت جنوب غرب پارک و بوستان بزرگ شیخ سلّار خسروشاه قرار دارد. 

   بنای بسیار زیبایی در آرامگاه او ساخته شده و بناهای اطراف آن نیز با آبنمایی زیبا درحال تکمیل است.

   شیخ غلامحسین خسروشاهی از عالمان دوران ایلخانان بوده است. در زیر گنبد این مقبره ، مشخصات این دانشمند نوشته شده است. سنگ قبر تاریخی نیز در آرامگاه او قرار دارد.

   این مقبره شب ها نورپردازی بسیار زیبایی می شود.

در ادامه ی مطلب می توانید عکس های بیش تری را از این مقبره ببینید

برای رفتن به ادامه ی مطلب مربّع قرمز رنگ زیر تاریخ مطلب را کلیک کنید.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

شمس الدّین خسروشاهی

شمس الدّین خسروشاهی

   حکیم شمس الدّین خسروشاهی، در سال 580 هجری در خسروشاه به دنیا آمد. این دانشمند برجسته ، در علم پزشکی و  علوم شرعی همچون فقه و اصول و کلام استاد بوده است. او از شاگردان «موید طوسی» و «امام فخر رازی» بوده است. از شاگردان او در حدیث نیز، می توان به «حافظ ابو محمّد سیاطی» اشاره کرد. شمس الدّین ، به همراه «خواجه نصیرالدّین طوسی» از شاگرادن «فریدالدّین داماد» بودند و از این جهت ، هر زمان خواجه نصیرالدّین به مشکلی بر می خورد ، نامه ای به شمس الدّین نوشته و رفع اشکال می نمود. «استاد مطهری»، حکیم شمس الدّین را از استادان بزرگ فلسفه می داند؛ دلیل آن را نیز ، سؤالات و پرسش های خواجه نصیرالدّین طوسی از او می داند که شمس الدّین توانسته به آن ها پاسخ دهد.

   شمس الدّین مدّتی از زندگانی خود را در شام گذرانده است و در آنجا صاحب احترام و ارزش بوده است. وی در اواخر عمر خود در «دمشق» زندگی کرده و در شوال سال 652 و در سن 72 سالگی وفات یافته است. قبر او در کوه قاسیون -که مدفن پیامبران است- ، قرار دارد.

   از کتاب های او می توان به

1- مختصر منطق شفای ابن سینا

2- تخلیص مقالات ابن سینا

3- تتمة الایات البیّنات     

   اشاره کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع مورد استفاده

خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

قطب الدّین راوندی

قطب الدّین راوندی

نمایی از مقبره ی قطب الدّین راوندی

   در محلّه ی راوند خسروشاه، مقبره ی عالمی بزرگ، به نام  شیخ فضل الله راوندی کاشانی قرار دارد.

   این مقبره درون یک بوستان کوچک قرار گرفته و نام بوستان نیز ،برگرفته از نام او او، بوستان قطب راوندی است. این مکان، در نزد مردم خسروشاه به « مصلی خسروشاه » معروف است که در آن مراسمات مذهبی گوناگون برگزار می شود. از جمله برگزاری مراسم عزاداری در روز عاشورا در که در آن ، دسته جات مختلف محلّات شهر در این مکان جمع می شوند.

   شیخ فضل الله راوندی ، بنا به نقل تاریخ نویسان، از بزرگان و عالمان در اواسط قرن ششم هجری بوده است. این عالم کتب و نوشته های بسیاری همچون:

1- ادعیة السّر

2- الاربعون حدیثاً

3- تفسیر الراوندی ( الکافی )

4- الحماسه

5- النّوادر

و ... را نگاشته است.

بوستان قطب راوندی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع مورد استفاده

1- کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

2- شنیده ها و دیده های نویسنده

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

شعری در وصف خسروشاه

عارفا خواهی اگر بینی جمال ماه را /
خیز و بنگر چهره ی زیبای خسروشاه را /
دشت سبز و جلگه پهن و هوای دلنشین /
مردمان مهربان و میهمان دوست و متین /
خشکبارش صادراتی، میوه هایش دلپذیر /
آبها دارد زلال و باغهای بی نظیر /
شاخ گردوها بلند و سرکشیده در هوا /
سرو را ماند بقامت دلفریب و دلربا /
دامن پر مهر او علامه ها دارد به بر /
عالم و دانش پژوه و صاحب فن و هنر /
مردمی بس معتقد بر دین اسلام مبین /
رهنمایان طریق حق را یاور و معین /
مام استاد و ادیب و دانش و دانش سرا /
مهد دانشگاهیان و مرکز بیع و شری /
زادگاهم تا بود این سرزمین با صفا /
خوانمش ذکر دعا، گویمش شکر خدا /

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

مسجد جامع خسروشاه

مسجدجامع خسروشاه

نمایی از داخل مسجد جامع خسروشاه در روز جشن نیمه ی شعبان سال 1392

مسجد جامع خسروشاه ؛ یکی از مساجد قدیمی ایران است که در فهرست آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است.

زمان ساخت دقیق این مسجد مشخّص نیست؛ ولی پیدا شدن یک کتیبه در یکی از ستون های آن که در آن، عددی نوشته شده است ؛ احتمال این را می دهد که ساخته شدن این مسجد در زمان قاجار رخ داده باشد. هرچند ، شاید این مسجد در زمان صفویان ساخته شده. چرا که در آن زمان در اکثر شهرها و روستاها مساجدی ساخته شدند و مسجد دیگری نیز در خسروشاه ، از همین دوران به جامانده است.

نمایی از درب ورودی قدیمی مسجد جامع خسروشاه در مرداد ماه سال 1394

به هرحال، مسجد جامع خسروشاه؛ مسجدی تاریخی، با بنای اسلامی است که سقف آن از گنبد های کوچک و بزرگ تشکیل شده است. ستون هایی زیبا دارد که قسمت پایین آن ها چوبی است. همچنیین، در دور تا دور مسجد بخش هایی بلند تر از سطح مسجد برای نشستن و استراحت ، ساخته شده است. بخشی از این قسمت ها نیز چوبی هستند.

نمایی از درب ورودی حیاط مسجد جامع خسروشاه در مردادماه سال 1394

نمای بیرونی مسجد جامع خسروشاه، از آجرهای قرمز و زیبایی تشکیل شده که قدمت آن را نشان می دهد و بخشی از آن نیز کاشی کاری شده که برخی از کاشی ها کنده شده اند. این اثر ملّی در تاریخ 28 شهریورماه 1386 با شماره ی 19568 در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شده است.

کتیبه ی موجود در یکی از ستون های مسجد جامع خسروشاه

۲ نظر
علی وفائی خسروشاهی

یانق تپه

 تپه باستانی یانق تپه خسروشاه

در فاصله ۵ کیلومتری خسروشاه در جانب شرقی دهستان "تازه کند" تپه خاکی واقع شده است که یانق تپه نامیده می شود.ارتفاع این تپه از سطح اراضی اطراف چیزی در حدود 18 مترو وسعتش در حدود ۸۷ هزار متر مربع است که در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی مورد بازدید چارلز برنی قرار گرفت. در مرداد ماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی یک هیات 4 نفره انگلیسی به سرپرستی چارلز برنی ,استاد دانشگاه منچستر انگلیس و همکاری همسرش خانم بیرمنگام و دستیارش لاوسون به مدت ۵ هفته دست به حفاری در قسمت شرقی تپه زدند... .

حداکثر عمق این کاوش ها ۳.۵ متر وفقط شامل یک طبقه اسکان بود. در این حفاری ها چند پایه برج-خانه  گلی و مقداری ظروف سفالی پیدا شد. بنا به نظر چارلز برنی این آثار مربوط به 2500 سال قبل ازمیلاد می باشند.

با ادامه کاوش ها بنیان ساختمان خانه ها و محوطه های مختلفی از زیر خاک بیرون آمد که همه از خاک وخشت و به شکل دایره و گاهی دوایر به هم متداخل می شدند. در این حفاری ها 23 بنای دایره ای شکل بدون سقف به دست آمد. چارلز برنی بر این عقیده بود که چون ساکنان تپه قبلا چادرنشین بودند و چادرها دایره ای شکل بودند و وقتی یک جا نشین شدند خانه های خود را به شکل دایره ای بنا کردند.

در قسمت داخل خانه ها محل اجاقها که مخصوص پخت و پز و همچنین آخورهایی جهت حیوانات تعبیه شده بود .حداکثر طول قطر این محوطه های دایره ای شکل ۶ متر و در وسط این محوطه ها،محوطه دیگری قرار داشت به طول ۵ متر که بوسیله ۴ دیوار عمود بر هم به ۴ قسمت تقسیم شده بود که به محل نگهداری آذوقه و غلات اختصاص داشت.

به نظر چارلز برنی قدمت این تپه به اواخر هزاره ششم قبل از میلاد می رسد که با اواخر عصر سنگ و مس و اوایل عصر مفرغ در آذربایجان متقارن است ؛ آثار بدست آمده نیز این نظر را تایید می کند.

قسمتی از آثار بدست آمده از یانق تپه عبارتند از : آسیاب دستی ، داس سنگی ، سفال هاون ، تیشه و تیغه سنگی ، یک تیغه خنجر مسی ، دو مهره از گل نپخته ، چهار چراغ گلی ، سیوهای و بادیه ها و خم های دهان گشاد بزرگ و کوچک دسته دار و بی دسته و سفال های زیاد دیگری که کشف گردید.

سفال های یافته شده به طور کلی دست ساز بوده و معمولا سیاه رنگ و صیقلی و به ابعاد و اشکال و تزئینات مختلف و متفاوت هستند. نقوش هندسی بر بدنه ظروف سفالی عمومیت دارند و نمونه های از نقش های پرندگان و حیوانات شاخدار دیده می شود.

 چارلز برنی ضمن اشاره به پیوستگی سفال های یانق تپه با سفال های آنتولی شرقی و قفقاز از نظر شکل ساخت و وجود تصاویر پرندگان و حیوانات بر روی بعضی از کوزه ها و کاسه ها را حاکی از تاثیر نقش های سفال های ساخته شده در جاهای دیگر ایران می داند.

چارلز برنی اعتقاد دارد که تپه بیشتر نقش و وضع یک شهر باستانی را دارد و علایم به جا مانده از آتش سوزی ها را حاکی از وجود حملات که امنیت شهر را مداوم تهدید می کرد و اسم یانق بپه را بی مسمی و بی مورد نمی داند.


۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی