دانشنامه ی بزرگ خسروشاه

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

آنیاشتانیا5

به دنبال چه مطلبی درمورد خسروشاه هستید؟

اخیراً در بخش تماس با ما؛ نظری از طرف یکی از همشهریان گذاشته شده است، مبنی بر این که درمورد شعرای خسروشاه مطالبی را بنویسیم. اوّل از همه از ارائه ی نظر ایشان متشکّریم و سعی می کنیم مطالبی را در آینده ی نزدیک در این مورد آماده کرده و در وبلاگ قرار دهیم. 

شما نیز می توانید، هرآنچه که می خواهید درمورد خسروشاه بدانید را در بخش تماس با ما از ما بپرسید و ما نیز سعی می کنیم مطالب مورد نظر شما را در وبلاگ قرار دهیم. 

البتّه گاهی آماده کردن مطالب سخت است و ممکن است کمی طول بکشد. برای مثال یکی از خوانندگان وبلاگ درخواست ارائه ی مطلب درمورد دانشگاه آزاد و پیام نور خسروشاه کرده بودند که متأسّفانه تا کنون نتوانسته ایم چیزی درآن مورد در وبلاگ قرار دهیم. 

به هرحال نظرات سازنده ی شما می توانید باعث غنی تر شدن هرچه بیش تر مطالب این وبلاگ شود و همچنین باعث شناخته شدن هرچه بیش تر شهرمان؛ خسروشاه و خسروشاهیان شود.

منتظر نظراتتان هستیم... .

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

مسجد لیل آباد (صفوی) خسروشاه

مسجد لیل آباد (صفوی خسروشاه)

   مسجد لیل آباد (صفوی) یا «یازیلی مسجد» یکی از مساجد قدیمی بازسازی شده در خسروشاه است که در کمربندی شهید رجائی، روبه روی مدرسه ی قدیمی 22 بهمن  -که اکنون از آن استفاده نمی شود- و در محلّه ی لیل آباد خسروشاه قرار دارد.

   براساس تاریخ، این مسجد به دستور شاه سلیمان صفوی و در تاریخ ماه رجب 1090 ه.ق ساخته شده است. این مسجد بنای بسیار زیبایی داشته و محراب آن با هنرمندی بسیار زیادی گچ بری شده و سقف مسجد نیز چوبی بوده و بر روی چوب های آن آیاتی از قرآن و نام های خداوند، با خطی زیبا کنده کاری شده بود. بر روی ستون های آن نیز نام امام علی(ع) نوشته شده بود. به همین دلایل این مسجد را «یازیلی مسجد» یا «مسجد نوشته ها» نیز نامیده اند. درب مسجد از چوبی مقاوم ساخته شده بود و کنده کاری های زیبایی بر روی آن انجام شده بود.

    متأسّفانه پس از بازسازی این مسجد از آثار آن چیزی باقی گذاشته نشد. جز یک سنگ بزرگ و تاریخی که در آن قدمت مسجد و دستور ساخت آن حک شده است. این سنگ در دیوار مسجد نصب شده است. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه       

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

نوشته های برتر شهریورماه 1394

**نوشته های برتر.5**

از هفتم آبان ماه امسال، تصمیم بر آن شد تا مطالبی را تحت عنوان مطالب برگزیده و نوشته های برتر، خدمت خوانندگان عزیز ارائه دهیم تا خوانندگان وبلاگ بهتر بتوانند از مطالبی که در گذشته در وبلاگ نوشته شده است، استفاده کنند و به آن ها دسترسی آسان داشته باشند. عنوان نوشته های برترِ شهریورماه 1394 در ادامه ی این اطّلاعیه می آید، برای خواندن هر یک از مطالب، روی این عناوین کلیک کنید.

با ما همراه باشید...

نوشته های برتر این ماه عموماً درمورد تاریخ خسروشاه هستند. همچنین مطالبی درمورد بوستان ها، کلاس فوتبال، مراسمات مذهبی و... در این ماه در وبلاگ نوشته شده است.

نوشته های برتر شهریورماه در ادامه ی مطلب...

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

مسجد امام زمان (قره خان)

مسجد امام زمان (قره خان)

مسجد امام زمان (قره خان) خسروشاه یکی از مساجد نسبتاً کوچک خسروشاه است که در محلّه ی چهار راه-چَرَلِه- قرار گرفته است. قره خان به طور کل محلّ اتّصال محلّه ی چهار راه به محلّه ی جامع در نظر گرفته می شود.این مسجد دومین مسجد بزرگ و مهم این محلّه پس از مسجد امام حسین (ع) به شمار می رود. مسجد قره خان و مسجد امام حسین (ع) تقریباً رو به روی هم قرار دارند و از مقابل هر کدام می توان مسجد دیگر را دید.

تا سال پیش از این مسجد در روزهای اوّل محرّم برای عزاداری اهالی محلّه ی چهار راه استفاده می شد. امّا در اواخر تابستان امسال بخشی از مسجد برای ترمیم خراب شد و هنوز قابل استفاده نیست. 

۱ نظر
علی وفائی خسروشاهی