دانشنامه ی بزرگ خسروشاه

۲۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

مسجد الغدیر خسروشاه

مسجد الغدیر خسروشاه ؛ جدید ترین مسجد خسروشاه به شمار می آید.

این مسجد در نزدیکی آپارتمان های این شهر که به تازگی ساخته شده اند ، قرار دارد.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

مسجد طفلان مسلم خسروشاه

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

پارک جنگلی خسروشاه

    پارک جنگلی خسروشاه

 

    پارک جنگلی خسروشاه یا پارک آزادگان ، پس از پارک بزرگ شیخ سلّار خسروشاه، بزرگ ترین پارک این شهر به شمار می رود. تا پیش از ساخت پارک شیخ سلّار در سال 1388 و 89 ، پارک جنگلی بزرگ ترین پارک خسروشاه به شمار می رفت. این پارک به دلیل طرّاحی جالب خود در شهرها و مناطق اطراف نیز معروف است. 

    این پارک در  محل اتّصال خیابان امام امام خمینی جنوبی و خیابان شهید رجائی قرار گرفته است. پارک جنگلی خسروشاه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی میدان آزادگان، به نام آزادگان نیز شناخته می شود. میدان آزادگان نیز نمایی به شکل درخت دارد که در واقع نشانی بر آغاز این پارک از ورودی این میدان است. 

    قبل از ساخت پارک شیخ سلّار، پارک جنگلی خسروشاه رونق خاصی داشت . این پارک طرّاحی جالبی دارد و میز و صندلی هایی در آن به شکل چوب ساخته شده اند. همچنین این پارک دارای درختان جنگلی است و تاب های بزرگ و خانوادگی دارد.همچنین قبلاً دو سرسره برای بازی کودکان داشت که یکی از آن ها دارای پله هایی جالب برای آسان تر شدن رفت و آمد بچّه ها بود و دیگری برای بالا رفتن نردبان داشت. امّا در سال 94 این سرسره ها برداشته شده و جای آن ها را سرسره های جدید پلاستیکی که تقریباً در همه جا فراگیر شده، گرفت. این پارک همچنین آبراهه هایی جالب برای آبیاری درختان سر به فلک کشیده ی جنگلی خود دارد که منظره ی زیبایی را پدید آورده اند. همچنین در برخی قسمت ها پل های کوچکی نیز به شکل چوب بر روی این آبراهه ها ساخته شده اند.  

میدان آزادگان و ورودی پارک جنگلی خسروشاه

چهره ای از تابستان پارک جنگلی خسروشاه

چهره ای از پاییز پارک جنگلی خسروشاه

چهره ای از زمستان پارک جنگلی خسروشاه

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

پارک شیخ سلّار خسروشاه

پارک شیخ سلّار خسروشاه

   پارک شیخ سلّار خسروشاه، بزرگ ترین پارک شهر به شمار می رود. این پارک پذیرای مهمانان و مسافران خسروشاه می باشد. پارک شیخ سلّار در محل قبرستان قدیمی و بزرگ شهر ساخته شده است.این پارک در منطقه و شهرهای اطراف به جز شهربزرگ تبریز ، بزرگ ترین بوستان به شمار می آید.

   ساخت پارک بزرگ شیخ سلّار از سال 1388 آغاز شد و در پاییز 89 ساخت بخش بزرگ آن به پایان رسید. بخش دوم آن نیز درسال های 90 و 91 ساخته شد و به اتمام رسید.

   گلزار شهدای خسروشاه در کنار این پارک قرار دارد و درواقع جزو پارک محسوب می شود.

   پارک شیخ سلّار داری شهربازی کوچکی نیز می باشد. مقبره ی شیخ سلّار دیلمی ، اوّلین فقیه شیعی ایرانی و همچنین مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی از عالمان دوران ایلخانان مغول، در این بوستان قرار دارد. کنگره ی بزرگداشت شیخ سلّار دیلمی در خرداد ماه 1393 نیز در این پارک برگزار گردید. 

نمایی از بخش جنوبی پارک شیخ سلّار

ورودی گلزار شهدای خسروشاه

نمایی از مقبره ی شیخ سلّار دیلمی در پارک شیخ سلّار خسروشاه

دورنمای مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی

یکی از نورافکن های پارک شیخ سلّار دیلمی

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

پارک ها و بوستان های خسروشاه

پارک های خسروشاه

   شهر خسروشاه ، پارک و بوستان های جالب و بزرگی را دارا است که میزبان مهمانان و رهگذران از این شهر باصفا و خوش آب و هوا می باشند. پنج پارک خسروشاه، به همین منظور و همچنین به منظور ساخت یک مکان بازی برای کودکان ساخته شده اند.

   بزرگ ترین پارک خسروشاه درحال حاضر، پارک شیخ سلّار می باشد که در محل قبرستان قدیمی و بزرگ شهر ساخته شده است.این پارک در منطقه و شهرهای اطراف به جز شهربزرگ تبریز ، بزرگ ترین بوستان به شمار می آید.

   قبل از ساخت پارک شیخ سلّار، پارک جنگلی خسروشاه رونق خاصی داشت و در خسروشاه و منطقه مشهور بود. این پارک طرّاحی جالبی دارد و میز و صندلی هایی در آن به شکل چوب ساخته شده اند. همچنین این پارک دارای درختان جنگلی است و تاب های بزرگ و خانوادگی دارد.

   پارک و بوستان سادات خسروشاه نیز که تحت عنوان پارک آتش نشانی نیز شناخته می شود، در کنار پارک شیخ سلّار قرار دارد. این پارک نیز در گذشته جزوی از قبرستان بزرگ بوده که محل دفن سادات به شمار می آمده. چرا که در قبرستان بزرگ و باستانی خسروشاه، افراد به صورت قوم و قبیله ای دفن می شدند و سادات قسمت مجزّایی داشتند. پارک سادات پارکی کوچک است و بیش تر محل بازی کودکان به شمار می رود.

   یکی دیگر از پارک های کوچک خسروشاه، بوستان قطب راوندی در محلّه ی راوند است. این پارک در اطراف مقبره ی قطب الدّین راوندی ساخته شده است. بوستان راوندی در میان مردم به مصلای خسروشاه نیز معروف است و گفته می شود در گذشته دارای ساختمانی به همین منظور بوده است. اخیراً وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی نیز به این بوستان اضافه شده است.

   کمپ مسافر نیز در کنار شهر خسروشاه، یکی از پارک های بزرگ این شهر به شمار می رود. این پارک آلاچیق های فراوانی در خود دارد و در اصل برای مسافرانی که وارد این شهر می شوند، طرّاحی شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برای خواندن مطلب کامل هرکدام از پارک ها ، روی نام آن کلیک کنید.

پارک بزرگ شیخ سلّار خسروشاه

پارک جنگلی خسروشاه

پارک قطب راوندی خسروشاه

پارک سادات خسروشاه

کمپ مسافر خسروشاه

از طریق لینک های بالا می توانید مطالب جداگانه ی مربوط به هریک از این بوستان ها را در همین وبلاگ مطالعه کنید.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

کتابخانه عمومی شیخ سلار

۱ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

حسن خسروشاهی

   حسن خسروشاهی (متولد ۱۳۱۹ در تهران) کارآفرین کانادایی ایرانی تبار است که اصالتاً اهل خسروشاه از توابع استان آذربایجان شرقی است. خسروشاهی دارای دو مدرک در رشته های حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران است. پس از انقلاب ایران خانواده خسروشاهی به کانادا مهاجرت کرد.

    خسروشاهی در سال 1981 در ونکوور اقامت گزید و یک سال بعد در سال 1982، فروشگاه های زنجیره ای الکترونیکی به نام «فیوچر شاپ» را تاسیس کرد. این زنجیره بعداً در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در سراسر غرب کانادا و انتاریو گسترش یافت.

    در سال 2006، این خرده فروشی با 118 فروشگاه در تمام 10 استان کانادا فعال بود. این خرده فروشی پس از تلاش نافرجامی که برای توسعه در ایالات متحده آمریکا داشت، که حدود یک دهه به طول انجامید، تمام فروشگاه های ایالات متحده آن در سال 1999 بسته شدند.

    در مارس 2001، شرکت بست بای، مستقر در آمریکا، فروشگاه فیوچرز خسروشاهی را به قیمت 580 میلیون دلار (دلار کانادا) تصاحب کرد. در آوریل 2007، خسروشاهی رئیس هیات امنای موسسه فریزر شد. او هلدینگ پرسیس را در سال 1981 تاسیس کرد.

 
   این هلدینگ، سرمایه گذاری های قابل توجهی در کسب و کار خرده فروشی، املاک و مستغلات و داروسازی در کانادا و ایالات متحده کرده است. خسروشاهی همچنین عضو کمیته اجرایی شورای کسب و کار بریتیش کلمبیا، و از اعضای هیات مدیره صندوق موقوفه ایگ لیدینگ است. در سال 2012، ارزش خالص دارایی های خسروشاهی 940 میلیون دلار برآورد شده بود. ثروت خسروشاهی 950 میلیون دلار برآورد شده است.

 

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

تابلوی خوش آمد

تابلوی خوش‌آمد به شهر خسروشاه

 

به شهر آیت الله های خسروشاهی خوش آمدید

۱ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

یه خبر قدیمی ولی جالب

این خبر مربوط به سال 1390 است. زمانی که نام خسروشهر به نام قدیمی خویش ؛ خسروشاه ؛ بازگشت.

تبریز - خبرگزاری مهر: استاندار آذربایجان شرقی از موافقت وزارت کشور در مورد تغییر نام خسروشهر از توابع تبریز به خسروشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد علیرضابیگی در بازدید از پروژه های عمرانی خسروشهر، از موافقت وزیر کشور از تغییر نام خسروشهر به خسروشاه خبر داد. 

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح سالن ورزشی روستای تازه کند با اشاره به اهمیت و توجه به روستاها اظهار داشت: دولت در کنار توجه به شهرها توجه ویژه‌ای هم به روستاها دارد و اکنون روستاها و نقاط دوردست کشور کانون توجه دولت قرار گرفته است.

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

آتش نشانی

بخشدار خسروشاه و مسئولین شهر به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی روز دوشنبه 1393/7/7 با حضور در آتش نشانی خسروشاه از تلاش ها ، خدمات و ایثارگری های آتش نشانان تقدیر نمودند.

تقدیر بخشدار خسروشاه از آتش نشانان در روز آتش نشانی و ایمنی+تصاویر

۳ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

نوشت افزار رضا

۴ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

بازار هفتگی خسروشاه

بازار هفتگی خسروشاه

   بازار هفتگی خسروشاه در روز های سه شنبه در خیابان ورزش برپا می شود. این بازار رونق خاصّی دارد و بیشتر مردم خسروشاه و منطقه ترجیح می دهند خرید مایحتاج موردنیاز خود را از این بازار انجام دهند. 

   اهمیّت این بازار از گذشته تا کنون، از آنجا مشخّص می شود که شمارش روز های هفته در خسروشاه، بر ارساس روز بازار طبقه بندی شده. بدین ترتیب که روز سه شنبه را «بازارگونی» یعنی روز بازار؛ دوشنبه را «بازارآخشامی» یعنی عصر بازار؛چهاراشنبه را نیز «بازارسحری» به معنی صبح بازار نام نهاده اند. حتّی در منطقه ی اسکو، سه شنبه را خسروشاه نامیده اند. 

   یکی از نکات جالب درمورد بازار خسروشاه این است که این بازار در مناطق اطراف تنها بازار هفتگی است که روز سه شنبه برگزار می شود و این باعث شده که روز چهارشنبه سوری نیز در این منطقه در روز سه شنبه برگزار گردد! چون مردم روز قبل از چهارشنبه سوری، طبق روال همیشگی به بازار می آیند تا خرید خود را انجام دهند، بازاریان نیز لوازم عید و ابزار و وسایل آتشبازی را که مناسب آن زمان است می فروشند. از این رو همان روز نیز مراسم چهارشنبه سوری برگزار می گردد.

   امروزه قرار گرفتن بازار در خیابان ورزش، باعث بسته شدن این خیابان به مدّت حدود شش ساعت در روز های سه شنبه می شود و به همین دلیل افرادی که در این خیابان زندگی می کنند، زندگی سختی در این روز ها دارند؛ از این رو قرار است که این بازار به خیابان دیگری انتقال یابد. به نظر می رسد این خیابان، باید خیابان شهید باکری باشد.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

آداب و رسوم نامگذاری کودکان در خسروشاه

در خسروشاه چند روز بعد از تولد نوزاد اقوام نزدیک به صرف چای و شیرینی می روند وسپس در مراسم نام گذاری شرکت می کنند.

طریقه نام گذاری بستگی به سلیقه افراد دارد.
عده ای از قرآن استخاره می کنند و از اسامی قرآن نامی برای فرزند انتخاب می کنند و بعضی اسم پدر و مادر گذشتگان خود را که در قید حیات نیستند بر روی نوزاد می گذارند و بعضی نیز اسامی امامان و ائمه اطهار(ع) را انتخاب می کنند.همچنین گاهی اسامی دلخواه و مورد علاقه را بر روی کاغذ نوشته و آن هارا لای قرآن می گذارند و بعد از باز کردن قرآن هر اسمی که در آمد نوزاد را به آن نام صدا می کنند.
البته امروزه چندان از این رسم و رسومات خبری نیست و پدر و مادر خود برای فرزندشان نام انتخاب می کنند.
۰ نظر
حامد افروزی خسروشاهی

پمپ بنزین خسروشاه

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

یعقوب رومی

شیخ فرزند بزرگ عاشق پاشا است ساکن یکی از ولایتهای روم قدیم بوده و یکی از پادشاهان بزرگ بوده است و وقتی خواجه علی بن شیخ صدر الدین صفوی که برای سیاحت به آن ناحیه رفته بود را می بیند و در اثر هم صحبتی با شیخ صفوی ترک امارت و کاشانه کرده شروع به خدمت خدا را می کند و تذکره ترکی را که به نظم آورده گویای این مدا است در ابتدا در خدمت سید محمد بدخشی بود بعد به خدمت میر سید عبدالله شادبادی می رسد تا به سر حد بزرگی رسید و اجازه ارشاد می گیرد و بسیار مبتدیان و شاگردان که از وی به کمال رسیده اند وفات شیخ رومی در شهور اثنی عشر وتسعمائه 912 نوشته اند .

اخیرا آرامگاه وخانگاه این عالم ربانی توسط آقای بهروز صیادی در سایه راهنمایی های مرحوم دکتر حسن برجیس در یکی از محلات قدیمی شهرخسروشاه شناسایی شده و به اطلاع مسولین امور رسانده شد تا آرامگاهی در شان و عضمت شیخ رومی احداث گردد.

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

آیت‌ الله سید ابوالفضل‌ خسروشاهی‌

آیت الله سیّد ابولفضل خسروشاهی

برادر بزرگوار آیت‌ الله‌ سید ابوالفضل‌ خسروشاهی‌ در سال‌ 1320 هجری‌ - 1279 شمسی‌ - در خاندان‌ زهد و تقوی‌،علم‌ و فقاهت‌، اسره‌ محراب‌ و منبر در « تبریز » بدنیا آمد. نسب‌ وی‌ با 27 واسطه‌ به‌ حضرت‌ امام‌ حسین‌، علی‌ بن‌ابیطالب‌ علیهما السلام‌ می‌رسد.
پدران‌ وی‌ - تا آنجا که‌ تاریخ‌ موجود خاندان‌ نشان‌ می‌دهد - جمله‌ از علمای‌ حقیقت‌ و فقهای‌ شریعت‌، پاسداران‌فضیلت‌ و یادآوران‌ اهل‌ بیت‌ عصمت‌، در عراق‌ و ایران‌ بوده‌اند...

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

شیخ محمد گازر خسروشاهی

شیخ محمد گازر خسروشاهی یکی از هفتادودو بابا است که مولدش از خسروشاه می باشد وبه هم صحبتی با رئیس العرفاو المحققین بابا حسن سرخابی رسیده است بزرگی مقام وعلم ومرتبه آن بزرگوار بر آن حد است که قابل گفتار نیست حافظ حسین کربلایی در کتاب خود می نویسد مزارومرقد آن شوینده ادناس ملاهی ومناهی شیخ محمد گازر خسروشاهی قدس سره العزیز در قریه خسروشاه مشخص ومعین است واز جمله بابایان مشهور است .

گا زر اد نا س با شد  ا ولیا               با  طنت  را  پاک  سا زد از د غا

صحبت  ایشان  بجو ای ابجو            چونکه یابی شست شو کن شست شو

شست شوی باطنت از تیرگی         خو یشتن  را وارها ن از خیر گی

سادگی ازخیرگی ها بهتر است        زانکه اندر خیرگی شور وشر است

ساده  شو ز اوصاف بیرون بیا           چون  چنین  کردی تو باشی زاولیا

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

امام زاده امیر مضر بن عجیل

سلطان مضر بن عجیل بن عبد المطلب برادر حضرت حمزه و پسر عموی حضرت محمد (ص)میباشد و اصلیت خسروشاهی دارد .در روستای دیزج؛در بالای تپه مرتفعی بقعه ای وجود دارد که از اغلب روستاهای آن ناحیه به خوبی دیده میشود.این بقعه شکل استوانه ای دارد و گنبدی مخروطی بر بالای آن قرار گرفته است.زیر گنبد قبری به طول 2/5 متر و عرض و بلندی تقریبا یک متر هست که دارای هیچ گونه سنگ نبشته ای نیست .سنگ کوچک سیاهی در جنب قبر دیده میشود که به سنگ شفایا«شفا داشی»معروف است و مورد احترام اهالی میباشد.در کنار قبر؛پای دیوار جنوبی بقعه؛منبر چوبی ساده ای نهاده اندکه سه پله دارد.مردم روستا صاحب قبر را مجیر بن عقیل که گویا از خانواده پیامبر بوده ؛مینامند.بنای بقعه از سنگ ساخته شده و دو اتاق بالنسبه بزرگ سنگی نیز در کنار آن وجود دارد .یکی از این اتاقها مسجدی است با چهار ستون آهنی و سقف ضربی ؛و دیگری مقبره ای است که طبق اظهارات اهالی متعلق به زن سلطان «خانم اولیا »میباشد.

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

ساختمان شهرداری

http://www.khosrowshah.ir/fa/clients/project/large/2.JPG

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی

مسابقه محله در خسروشاه

برنامه ی مسابقه ی محلّه در پاییز 1389 در خسروشاه برگزار شد.

۰ نظر
سید مهدی رضویان خسروشاهی