دانشنامه ی بزرگ خسروشاه

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

نوشته های برتر.3 «20 روز اوّل مرداد ماه94»

**نوشته های برتر.3**

از هفتم آبان ماه امسال، تصمیم بر آن شد تا مطالبی را تحت عنوان مطالب برگزیده و نوشته های برتر، خدمت خوانندگان عزیز ارائه دهیم تا خوانندگان وبلاگ بهتر بتوانند از مطالبی که در گذشته در وبلاگ نوشته شده است، استفاده کنند و به آن ها دسترسی آسان داشته باشند. عنوان نوشته های برترِ 20 روز اوّل مردادماه 1394 در ادامه ی این اطّلاعیه می آید، برای خواندن هر یک از مطالب، روی این عناوین کلیک کنید.

با ما همراه باشید...

نوشته های برتر این ماه عموماً درمورد افراد مشهور و مهم خسروشاه در زمان حال و گذشته هستند. همچنین مطالبی درمورد رویدادهای خسروشاه همچون مسابقه ی محلّه، تاریخ خسروشاه، اماکن مختلف، فرهنگ ها و... در این بازه ی زمانی در وبلاگ نوشته شده است.

نوشته های برتر مردادماه در ادامه ی مطلب...

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی
صدای زمستان می آید... .

صدای زمستان می آید... .

    امسال هم مثل سال های پیش سرما، گوی رقابت را از زمستان ربود و پیش از آن سررسید.

    خسروشاهی ها امسال، اوّلین برف خود را در واپسین روزهای آبان ماه دشت کردند. هرچند موقع بارش برف، دما به زیر صفر نرسید و زمین چندان سفیدپوش نشد، امّا دانه های زیبای برف چند ساعتی را به طور مداوم باریدند.

    کارشناسان پیش بینی زمستانی سرد برای امسال کرده اند و پدیده های طبیعی را عامل آن می دانند. به هرحال این برف زود هنگام می تواند نوید زمستانی پر بارش را به خسروشاهیان بدهد... .

برج کبوترانبرج کبوتران خسروشاه در آذرماه 1392 ؛ پاییز سال 92 از سردترین و پربرف ترین پاییزهای چند سال اخیر در خسروشاه بود.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

روزهای بارانی در خسروشاه

   این روزها در همه جای ایرانِ عزیز شاهدِ بارشِ باران بی نظیر پاییزی هستیم. خسروشاه نیز در طی یک هفته ی گذشته روزانه بارش داشته است.

   در شب گذشته، این باران تصمیم به برف شدن نیز گرفت، ولی فقط به شکل باران بارید. شهر تبریز اوّلین برف خود را تجربه کرد. شهرهای هریس و ورزقان نیز همچنین. به طوری که مدارس ورزقان به تعطیلی کشیده شد. امّا دانش آموزان خسروشاهی هنوز تعطیلات برفی را در این سالِ تحصیلی تجربه نکرده اند.

    البتّه برای منطقه ی معتدل خسروشاه، این نوع تعطیلی ها کمی زود است. امّا از ماه آذر احتمال بارش برف در این شهر وجود دارد. 

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی
کوی فرهنگیان

کوی فرهنگیان

کوی فرهنگیان

از محلّات جدید خسروشاه

------------------------------------------

محدوده ی تقریبی بر روی نقشه

--------------------------------------

کوی فرهنگیان خسروشاه یکی از محلّات جدید خسروشاه است. این محلّه از خیابان شهید آیت الله طالقانی ورودی دارد و نزدیک ترین محلّه به میدان مرکزی شهر است. البتّه کوی فرهنگیان وسعت چندانی ندارد، ولی کوچه های آن به صورت منظّم ساخته شده اند. اداره ی برق خسروشاه در نزدیکی این کوی قرار دارد. به دلیلی نزدیکی این محلّه با میدان انقلاب یا میدان اصلی شهر، مغازه های بسیاری در اطراف آن وجود دارد.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی
کوی ولیعصر(عج)

کوی ولیعصر(عج)

کوی ولیعصر (عج)

از محلّات جدید خسروشاه

------------------------------------------

محدوده ی تقریبی بر روی نقشه

--------------------------------------

کوی ولیعصر (عج) خسروشاه یکی از محلّات جدید خسروشاه است. این محلّه جدیدترین محلّه ی خسروشاه به شمار می آید که در اثر ساخت ساختمان های مسکن مهر به وجود آمده است. کوی ولیعصر در امتداد خیابان امام خمینی شمالی و در ورودی جاده ی تبریز ـ خسروشاه قرار دارد. مسجد الغدیر خسروشاه ، جدیدترین مسجد شهر که درحال تکمیل است، در این محلّه قرار دارد. کوی ولیعصر نیز همانند برخی دیگر از محلّات جدید خسروشاه، دارای کوچه هایی منظّم است.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

ماه محرّم در خسروشاه.3.

ماه محرّم در خسروشاه.3.


  • عزاداری در ماه محرّم در شهر خسروشاه، فقط به ده روز اوّل ختم نمی شود، بلکه در سه روز پس از عاشورا نیز مراسمات ادامه پیدا می کنند.
  • سه روز پس از عاشورا مراسم «اهل قبیله» در محلّه ی قطب راوند خسروشاه برگزار می شود. این مراسم به نوعی شبیه سازی دفن اجساد شهدا در کربلا توسّط قبیله ی بنی اسد سه روز پس از نبرد کربلا است. مراسم اهل قبیله از مراسمات خاصِّ خسروشاه است و مردم از شهرهای مختلف برای تماشای این مراسم می آیند. 
  • مراسم خیرات نیز پس از گذشت سه روز از عاشورا در مساجد اصلی شهر برگزار می شود. در این مراسم، افراد مختلف در مساجد همکاری می کنند و مقدار زیادی غذای نذری درست می کنند. این غذاها پس از اذان مغرب در مساجد توزیع می شود.
  • یکی از مراسمات جالب در ماه محرّم در روز تاسوعا، مراسم «شمع ازان» است که در آن بسیاری از اهالی در رو به روی خانه های خود و یا نقاط مختلف شهر کیک و کلوچه و چیزهایی از این قبیل را بین مردم پخش می کنند. طرفداران این مراسم بیش تر کودکان و نوجوانان هستند که سعی می کنند مقدار زیادی کیک و کلوچه جمع کنند. البتّه اصل این مراسم -همان طور که از نامش پیداست- اهدای شمع و روشن کردن آن است. ولی علاوه بر اجرای این قسمت، پخش نذری نیز انجام می شود.
  • در روز اربعین حسینی «چهل روز پس از عاشورا» نیز عزاداری ها به شکل روزهای محرّم برگزار می شود.
  • عزاداری در 28 ماه صفر به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن (ع)؛ به نوعی پایان عزاداری ها و سیاه پوشی مردم در شهر خسروشاه به شمار می آید. با وجود این که بیش تر افراد پس از گذشت 15 روز از ماه محرّم لباس های سیاه خود را با دیگر لباس ها عوض می کنند، امّا برخی نیز به نشانه ی عزاداری تا آخر ماه صفر سیاه پوش امام مظلوم باقی می مانند.

حاج مقصود ارفعی خسروشاهی از شاعران و مدّاحان معروف محلّه ی جامع خسروشاه در حال مدّاحی در یکی از برنامه های هیئت عبّاسیّه ی این محلّه 

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی