دانشنامه ی بزرگ خسروشاه

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

تابستان گرم خسروشاه

تابستان گرم خسروشاه

    خسروشاهی ها امسال یکی از گرم ترین تابستان های عمر خود را گذراندند. دمای هوا در این شهر، مانند سایر شهرهای ایران در اواسط تابستان حتی به 40 درجه هم رسید!

    هرچند شاید بسیاری، خسروشاه را جزو مناطق سردسیر ایران بدانند که در بخش کوهستانی ایران در آذربایجان شرقی و در دامنه ی قلّه ی سهند قرار گرفته است؛ امّا در حقیقت از لحاظ علمی، این بخش از ایران ، آب و هوای قارّه ای دارد که تابستان های گرم و خشک و زمستان های بسیار سرد دارد. دمای خسروشاه در آذرماه سال 1392 به 20 درجه زیر صفر هم رسید! سه روز برف پی در پی، باعث جمع شدن، بیش از نیم متر  برف شد.  امّا زمستان سال پیش، خشک بود. جز چندبار که برف متوسّطی بارید، بارش خاصّی در طول زمستان رخ نداد. 

    خسروشاهیان، در ماه رمضان امسال که به گفته ی کارشناسان، طولانی ترین ماه رمضان سال های اخیر به شما می رفت، گرمای 40 درجه را تحمّل کردند. هر چند مردمان جنوب کشور دماهای بسیار بالاتری را نسبت خسروشاهیان تجربه می نمایند، ولی آنان در زمستان با آب و هوای منفی بیست درجه، دست و پنجه نرم نمی کنند و از این رو تقریباً به گرما عادت کرده اند. در حالی که مردمان آذربایجان با انواع مختلف آب و هوا در طول سال مواجه اند.

    اکنون خسروشاهیان تابستان گرم را پشت سرگذاشته اند و رو به پاییزی سرد کرده اند که از هم اکنون، سرمای خود را مهمان خانه ها کرده است.

    همان طور که در مطالب پیش تر درمورد آب و هوای خسروشاه گفته شده بود، بهترین زمان مسافرت به خسروشاه ماه اردیبهشت است. البتّه تابستان خسروشاه نیز برای مردمان جنوب کشور، خوب است. دیدن زمستان زیبای خسروشاه و منظره های برفی آن نیز خالی از لطف نیست.    

   برکه ی احمدشاه در یک روز زمستانی درسال 1391

چهره ای از پاییز پارک جنگلی خسروشاه، مهر ماه 1389

برج کبوتران

برج کبوتران خسروشاه در برف و کولاک زمستان سال 1392

نمایی از طبیعت باغ های خسروشاه در اردیبهشت ماه 1392

 

منظره ای از طبیعت خسروشاه ( پاشی چلی ) در تابستان 1391

۱ نظر
علی وفائی خسروشاهی

کمپ مسافر خسروشاه

کمپ مسافر خسروشاه

 

    کمپ مسافر خسروشاه و یا پارک مسافر خسروشاه ، در ورودی خسروشاه از سمت غرب و در کنار بزرگراه تبریز-آذرشهر و انتهای خیابان شهید آیت الله طالقانی که به پل هوایی متّصل می شود قرار گرفته است. این پارک در حدود چهار سال پیش برای استراحت مسافرانی که وارد شهر خسروشاه می شوند، ساخته شده است. در این پارک آلاچیق های بسیاری در کنار هم برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده و همچنین ساختمانی نیز در داخل پارک برای نماز خانه و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. این پارک از اهالی شهر خسروشاه چندان مسافری ندارد و بیش تر گردشگرانی که به خسروشاه وارد و یا از آن خارج می شوند از این پارک استفاده می کنند.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

شهدای خسروشاه

شهدای خسروشاه

خسروشاه در جنگ تحمیلی برابر عراق، با 33 شهید و 4 جاویدالاثر و چندین جانباز، می درخشد. شهیدانی بزرگ و سرافراز، که جان خود را در راه کشور خود و آرمان ها و آینده ی هم وطنان خود به خطر انداختند و پا به جبهه های جنگ گذاشتند و تا پای جان از خاک خود دفاع نمودند تا ذرّه ای از خاک خود را به دشمن غاصب ندهند.

اکنون گلزار شهدای خسروشاه، آرامگاه این شهدای گرانقدر و پدران و مادران فداکارِ ایشان است.

آبنمای زیبای گلزار شهدای خسروشاه، در بوستان بزرگ شیخ سلّار خسروشاه، به شکل لاله طرّاحی شده تا یادآور خون این شهیدان دلاور باشد.

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

زلزله و ناآرامی های زمین در خسروشاه

    کشور ایران در یک کمربند زلزله خیز در زمین قرار گرفته است و منطقه ی آذربایجان نیز تحت تأثیر همین موضوع ناآرامی های زیادی از زمین را به خود دیده است.

    یکی از مهم ترین زلزله های آذربایجان، زلزله ی سال 1391 در اهر و ورزقان بود که پس لرزه های آن تا به امروز نیز احساس می شود. این زلزله در خسروشاه نیز احساس شد.

    گسل بزرگ شمال تبریز یکی از اصلی ترین علل به وجود آمدن این زمین لرزه ها در آذربایجان است. به طوری که گفته می شود این گسل از 2700 سال پیش زمین لرزه هایی به خود دیده است. 

    یکی از بزرگ ترین زلزله های تاریخ این منطقه نیز به پنجم فوریه سال 1641 میلادی ، بر می گردد. این زمین لرزه در منطقه ی مابین تبریز و دریاچه ی ارومیه روی داد که شامل مناطق، خسروشاه، اسکو و آذرشهر می شد. به طوری که این شهر ها با خاک یکسان شدند. البتّه در خود تبریز نیز بسیاری از ساختمان های بزررگ و تاریخی و مشهور فروریخت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مبع: کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

قوچ های قبرستان قدیمی خسروشاه

    در گورستان قدیمی خسروشاه، تعدادی گوچ سنگی وجود داشت که قدمتشان به دوران باستان می رسید. به عقیده ی باستان شناسان، این گوچ ها وظیفه ی نگهداری و نگبانی از قبرستان را بر عهده داشتند. البتّه این امکان نیز دارد که از این قوچ ها به عنوان نمای قبرستان استفاده شده باشد.

    طول این قوچ های سنگی، به 1/5 متر، ارتفاع آن ها به 1 متر و عرضشان به 0/5 متر می رسد. جرم هر یک از قوچ ها بیش از 150 کیلوگرم می باشد.

    این قوچ ها در قبرستان بزرگ و قدیمی خسروشاه نگهداری می شدند که پس از تبدیل این مکان به پارک بزرگ شیخ سلّار خسروشاه، دو عدد از قوچ ها نیز به موزه ی آذربایجان منتقل شد و در مقابل درب ورودی آن نصب گشت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی

خسروشاه در دوران ایلخانان

خسروشاه در دوران ایلخانان

    خسروشاه در سال 618 هجری قمری ، مورد حمله ی اقوام بیابانگرد مغول شد. افراد بی رحم و خونریزی که آثار تمدّن را از ایران و دیگر کشورهای اسلامی از بین بردند و آبادی ها را ویران نمودند. کسانی که 38 سال بعد خلافت عبّاسی را که قوی ترین حکومت آسیا بود ، از میان برداشتند. مغول ها حکومت «ایلخانان» را تشکیل دادند.

    مغول ها برای فتح تبریز ، نخست به خسروشاه حمله ور شدند. این سال (618 ه.ق) منطقه ی خسروشاه و اطراف آن دچار خشکسالی و بی آبی بود. چیزی که زندگی را بر مردمان سخت و دشوار کرده بود. امّا بدون شک، برای مغولان که از سرمای هیمالیا می آمدند، این خشکسالی چندان دشوار نبود.

    مغولان مانند دیگر شهرهای ایران، خروشاه را نیز ویران کردند و عده ی زیادی را از بین بردند. امّا در دوران حکومت ایلخانان که توسّط «هلاکو خان» نواده ی «چنگیزخان مغول» برپا شده بود، بر آبادنی شهر افزوده شد. در  زمان فرمانروایی هلاکوخان کاروانسرا های مختلف در شهر ساخته شد و قسمت های تخریب شده ی شهر نیز بازسازی شدند.1 در این دوران همچنین بر علم و دانش و فرهنگ و ادب در خسروشاه افزوده شد. از دانشمندان این دوره، نام «شیخ غلامحسین خسروشاهی» به چشم می خورد که مقبره اش در بوستان بزرگ شیخ سلّار خسروشاه قرار دارد. 

دورنمای مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی در پارک شیخ سلّار خسروشاه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع مورد استفاده

1) کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر
علی وفائی خسروشاهی